Nem is gondolnánk, hogy mennyi mindenen múlik az ingatlanunk értékesítésének sikeressége. Ehhez pedig nem elegendőek csupán csak a lakásunkról készített szép képek, a jól megírt hirdetésszövegek, de legalább ennyire fontos az is, hogy mi eladók, mennyire vagyunk felkészülve a vevők fogadására, tájékoztatására.

A legtöbb, amit tehetsz, hogy minden papírt időben előkészítesz, amelyek a lakás eladásához szükségesek. Mindent, hogy az érdeklődőknek a lakásmegtekintéskor a lehető legtöbb információ rendelkezésükre álljon. Ezzel nem csak a vevők dolgát, de sajátodat is nagyban megkönnyítheted. De mik is ezek az iratok?

1. Tulajdoni lap

A tulajdoni lap a legfontosabb dokumentum, amit minél hamarabb szerezz be, hiszen ezen található meg a legtöbb és legfontosabb információ az ingatlannal kapcsolatban. Kezdve lakás címével, adataival, a tulajdonosok megnevezésével. Mindezek mellett pedig az is kiderül belőle, ha esetleg valamilyen teher van az ingatlanon.

Sőt, kertes ház esetén a helyszínrajzot, vagy a térkép másolatot is oda kell készíteni a többi papír mellé, amelyek a telek felülnézeti térképrajzát ábrázolják a rajta szereplő épületekkel együtt.

2. Haszonélvezeti jog esetén hozzájáruló nyilatkozat

Ha valakinek haszonélvezeti joga van az ingatlan felett, akkor minden esetben kérni kell tőle egy nyilatkozatot, amiben hozzájárul az értékesítéshez. Hatalmas bonyodalmakat tud okozni, ha az adás-vételi szerződés megkötésének idején derül ki, hogy az egyik tulajdonos vagy haszonélvezeti joggal rendelkező személy beleegyezése még hiányzik.

3. Méretarányos alaprajz vagy tervrajz

Az alaprajz átadása az új tulajdonosnak javasolt, akkor is, ha ezt a vevő nem kéri külön. Ennek ellenére nagyon sok mindenki elfelejti előkészíteni az alaprajzot – vagy neki sincs, hiszen az előző tulajdonostól ő sem kapott. De Te semmiképp se feledkezz meg róla!

 

4. Alapító okirat, szervezeti és működési szabályzat

Ha az eladásra szánt ingatlan egy társasházi lakás, akkor érdemes előszedni az alapító okiratot, szervezeti és működési szabályzatot. Ebben világosan fel van tüntetve minden fontos információ, ami a leendő tulajdonosokat érinti, mint például hogy milyen kötelezettségei vannak és mik azok, amik tiltottak a lakóközösségben.

Érdemes előhalásznunk azt a határozatot is, amely az utolsó közös gyűlésen született, hiszen ebben részletesen le vannak jegyezve az épülettel kapcsolatos jövőbeli tervek, költségek és hogy kinek mit és miért kell befizetnie. Ez mind nagy segítség lehet a vevőnek a döntés meghozatalában, hiszen ki szeretne beköltözni egy olyan közösségbe, amiről jóformán semmit sem tud?

5. Rezsiköltség igazolása

Az egyik legfontosabb kérdés, ami minden vevőt érdekel az új lakással kapcsolatban a rezsi és a közös költség. Hiszen egy kedvező árajánlat mit sem ér, ha a lakás fenntartása egy kisebb vagyonba kerül.

Ezért is jó, ha már időben felkészülsz ezekre a kérdésekre és ahelyett, hogy hasraütésszerűen egy felkerekített értéket vetsz oda válaszul az érdeklődőknek, inkább igazolod is, kézzelfogható bizonyítékokkal. A legjobb módszer, ha összegyűjtöd az elmúlt fél vagy egy év számláit.

6. Tartozás igazolása

Ha bármilyen hitel vagy banki tartozás terheli az ingatlant, érdemes róla szerezni egy tanúsítványt, amivel könnyedén igazolni lehet, hogy mekkora is a tartozás összege.

7. Ha nem a tulajdonos jár el

És mi a helyzet akkor, ha nem a tulajdonos bonyolítja le a lakás értékesítésének folyamatát? Ez nem okoz különösebben nagy problémát, elegendő hozzá egy (minimum közjegyzői) meghatalmazás, amiben átruházza a lakás értékesítésének jogát egy másik személyre.

Ha úgy érzed, hogy bizonytalan vagy a legnagyobb vagyontárgyad értékesítésével kapcsolatban, vedd fel velünk a kapcsolatot, segítünk.

Kattints ide és kérj egy időpontot!